تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
چگونگی رشد وتوسعه گمرکات در کشورهای خاورمیانه

چگونگی رشد وتوسعه گمرکات در کشورهای خاورمیانه

گمرک به مدیرانی نیاز دارد که بین المللی فکر کنند ،ولی مقطعی عمل کنند

دانش افزایی کارمندان ومدیران گمرکات می تواند باعث رشد گمرکات شود واگر به شعار گذشته سازمان جهانی گمرک نگاه کنیم می بینیم که دانش کلید تعالی گمرک است.

موارد ذیل از جمله مواردی است که برای رشد وتعالی سازمان گمرک در کشورهای خاورمیانه حیاتی تلقی می گردد که نیاز است تصمیم گیرتدگان نهایی گمرک هم به آن توجه کنند وهم به چنین مواردی احترام بگذارند

1-  توقف طرحهای بی اهمیت

  در بسیاری از موارد طرحهایی در سازمان گمرک اجراء می گردد که نیاز است جلوی چنین حرکت هایی گرفته شود وهرگاه متوجه شویم که اجرای طرحی ممکن است به زیان سازمان باشد بایستی از اجرای آن اجتناب کرد

2- ایجاد اتاق مهندسی فکر

همانطوری که میدانید در اغلب سازمانها به صورت دکوری مدیرانی اقدام به ایجاد چنین اتاق هایی نموده اند ولی متاسفانه سالانه جلساتی برای رشد وتعالی سازمانی در چنین اتاقهایی گرفته نمی شود امور باید به صورت پویا در این اتاقها پیگیری گردد

3- اهمیت به خلاقیت ونوآوری

خلاقیت ونوآوری نباید با عدم شناخت مدیران راس هرمی باعث جلوگیری از رشد وتعالی شود .گاها مدیران تصمیم گیرنده با توجه به مسئولیتی که دارند با طرحهایی از طرف کارمندان برخورد می کنند که هیچ شناختی از آن ندارند بنابر این ممکن است طرحهایی با اهمیت از گردونه اجرا ورسیدگی دقیق خارج شود ومعمولا به علت اینکه تامین چنین مدیرانی از خارج از سازمان صورت می گیرد این مدیران در سطوح مختلف مدیریتی در اکثر کشورهای خاورمیانه به اهمیت طرحها پی نمی برند

4- اهداف گمرک

مدیران گمرک باید سازمان خویش رابشناسند ،لذا هرگاه شناخت کلی از سازمان خویش داشته باشند می توانند اهداف عالی برای سازمان را شناسایی کنند ودر سازمان جهانی فکر کنند وگرنه هرگونه رشد وترقی در سازمان به بوته فراموشی سپرده می شودورفته رفته جمود فکری بر چنین سازمانهابی حاکم می شود ودر آن مواقع یک سازمان نمی تواند در کلیه امور فنی واداری برنامه ریزی صحیحی داشته باشد.گمرک به مدیرانی نیاز دارد که بین المللی فکر کنند ،ولی مقطعی عمل کنند

جهانی فکر کنند ،اگرچه ممکن است مقطعی عمل کنند

5- برنامه ریزی صحیح استراتژیک در گمرک

6- افزایش تلاش وکوشش در سازمان گمرک

وقتی تلاشی از طرف مدیران در زمینه فناوری نمی شود بنابر این کارمندان پایین دستی کاره ای نیستند اگر سازمانی خود را دلخوش به چند برنامه کوچک چند میلیون تومانی می کند هیچگاه به تعالی نمی رسد.نابرده رنج گنج میسر نمی شود

کارمندان زیر دست به تلاش وکوشش واراده مسئولان خود نگاه می کنند واگر کارمندی احساس کند که مدیر بالاسری خویش از بسیاری از لحاظ شرایط لازم را برای احراز مدیریت نداشته اند بنابر این از هرگونه تلاشی در سازمان خود داری می کنند

7- ایجاد آرامش در کارمندان

در بسیاری از مواقع کارمندان سازمانها مخصوصا سازمانهایی که درگیر فعالیت های تجاری وامثالهم در کشورهای خاورمیانه هستند از آرامشی نسبی هم در سازمانهای خود برخوردار نیستند به طرق مختلف ترور شخصیتی می شوند ویا مدیران سازمانها به دلیل اینکه در گیر امور جناحی هستند بنا به دلایلی از نگهداری بسیاری از سازمانها در حوزه مسئولیت خویش جلوگیری می کنند که رفته رفته عدم توجه به چنین حرکت هایی باعث تضعیف کارمند می شود ومعمولا کارمندان به دلایل نامعلومی از گردونه رشد گمرک خارج می شوندوسازمان از نعمت چنین کارمندانی بی نصیب می گرددکه بهتر است سازمانهای تجاری تصمیمات بهتری را جایگزین امور جناحی کنند واز گرفتن انتقام از کارمندان دوری کنند

اگرچه کارمندانی ممکن است دچار اشتباهات فاحش شوند ولی متاسفانه در اکثر مواقع عدم بر خورد صحیح مدیران باعث گسترش نا امنی در سازمانهای تجاری می شود .تصمیم صحیح یک مدیر می تواند بسیاری از مشکلات وبحرانها را تبدیل به یک فرصت کند.

8- استخدام مشاوران کار آمد به جای مشاوران مفت خور

مشاوره در گمرک از جایگاه خاصی برخوردار است ،متاسفانه در سازمانها با آنکه کارمندان لایق وشایسته ای وجود دارد باز هم گروهی از مدیران افرادی را از خارج از مان برای مشاوره انتخاب می کنند یا اینکه از کارمندانی که در گذشته باز نشسته شدند وهیچ دانش اقتصادی ،تجاری و...در امور جاری گمرک ندارند استفاده می کنند بدین ترتیب واقعا کارمندی که در 10سال گذشته از بدنه گمرک خارج شده است واز اطلاعات نرم افزاری ورایانه ای هم برخوردار نیست تا چه اندازه می تواند در امور کلاسیک ودانشی مفید واقع شود؟!

حتما نباید یک مشاور بازنشسته 40ساله گمرک باشد ،اگردر بسیاری از سازمانها رشد معنی دار شده است به این علت بوده است که ایده ها وافکار جدید ونوینی به توسط منابع جوان انسانی که با مباحث روز دنیا آشنایی دشته اند به سازمانه تزریق شده است

9- دانش وتخصص کلید تعالی گمرک است

10- پذیرش مسئولیت توسط کارمندان موفق

 ممکن استافراد موفق سازمان به سطوح مختلف مدیریت سازمانی دست نیابند باید تلاش ها به سمتی جهت دار شود که مناصب مدیریت به افراد واجد شرایط تفویض شود واز دادن مشاغل مدیریتی به کسانی که شایستگی پذیرش آن پست را ندارند خودداری شود

11- ایجاد رویه ها ی صحیح برای انجام تشریفات در گمرک

12- انجام گردشها ی کاری به موقع در گمرک

13- تاسیس میزهای خدمتی که دارای عملکرد صحیح باشد

برای صندلی های خدمت هر سازمانی وظایفی در نظر می گیرند که متاسفانه در میزهای خدمت همه نوع خدمتی به جز آنچه که قانونا باید ارائه شود انجام می گرددواین همان انجام وظایفی بر خلاف وظایف در نظر گرفته شده برای مسئولین میز خدمت است

14- گسترش عفو ومحبت به کارمندان گمرک

15- فراموش کردن اشتباهات سهوی کارمندان در گمرک

16- عدم پیگیری های تخلفاتی که از بسیاری از جهات نیاز به هیچگونه رسیدگی ندارد

17- احترام به کارمندان در سازمانها

18- پیگیری امور رفاهی کارمندان در خارج از سازمان

19- ایجاد بسترهای ورزشی در سازمانها وایجاد تحرک در کارمندان برای شادابی

20- انتخاب مدیران واجد شرایط برای مشاغل مدیریتی

21- اجراء آموزش صحیح

22- توجه به انجام تحقیقات درست

23- جلوگیری از به هدر رفتن بودجه های آموزشی

آموزش باید باعث تغییر در کارمندان شود وگرنه هدف اگر صرفا وقت گذرانی باشد ویا تشکیل کلاس هایی باشد که هیچ کس در آن مشارکت نداشته باشد ،ویا اینکه معرفی افرادی برای دوره های مختلف باشد که ذاتا نمی تئانند باعث تعالی سازمان شوند هیچ مشکلی را مرتفع نمی کند

24- برخورد صحیح با کارمندان به جای برخورد غیر منطقی

25- اجتناب از برخوردهای انتقامجویانه با کارمندانی که به گونه ای از چشم مدیریت های سازمان می افتند

26- اهمیت دادن به کارمندان خلاق ونوآور در فنآوری اطلاعات

27- خانه تکانی مدیریتی در گمرک

گاها باید مدیران گمرکات خانه تکانی شوند ،باید گهگاهی افکار جدیدی به سازمان تزریق کرد،واز چهره های با تجربه کافی ولازم جوان استفاده کرد

28- به گذشته کارمندان نباید توجه شود باید دید در وضعیت فعلی تا چه اندازه می توانند در سازمان موفق باشند

29- همین الان هم دیر است باید شروع به تغییر نگرش های مدیریتی نمود

30- به جای گذشته باید در حال واکنون زندگی کرد ودنیای دیگری از سازمان خویش در اذعان عمومی معرفی کرد

31- پیگیری امور با صبر وحوصله وتوکل به خداوند عالم

32- وغیره....



برچسب ها : ,
آیا طرح شبنم اجرایی خواهد شد؟

آیا طرح شبنم اجرایی خواهد شد؟

 

 

همانطوری که می دانید اجرای این طرح هم برای دولت دارای هزینه خواهد بود وهم برای صاحب کالا ناچارا هزینه تمام شده کالا بابت این کار افزایش پیدا خواهد کرد که باز هم چنین افزایش هزینه هایی را باید مصرف کننده ایرانی پرداخت کند ای کاش به فکر راه چاره ای بودیم تا قیمت تمام شده کالای وارداتی را کمتر وواقعی تر می نمودیم وبا تعیین نرخ علمی تعرفه باعث می شدیم هم کالا ارزانتر وارد کشور شود ودر نتیجه مصرف کننده کالا را ارزانتر تهیه می نمودوهم به رشد کشور با تعیین دقیق ماخذ تعرفه ها اقدام می نمودیم  

 

طرح شبنم طرح خوبی است وچنانچه بستر های اجراء این طرح فراهم گردد در زمینه جلوگیری از قاچاق کالا پاسخ خواهد داد ،اما با تجربه 18 ساله ام به این نتیجه رسیده ام  که اجرای کامل این طرح با شرایط فعلی صرفا با انجام جلسات وهزینه های کلان استانی ویا در سطوح بالاتر امکان پذیر نیست لذا به هر میزان به این جلسات افزوده گردد مشکلی در اجرای طرح شبنم مرتفع نمی گردد اگر خوب به زمان شروع طرح شبنم نگاه کنیم متوجه می شویم که این طرح صرفا وقت زیادی از مسئولین گرفته است وبا سپری شدن ساعات کاری فراوان  در سطح کشور واستان هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است واین عملکرد به این مفهوم است که اجرای طرح عملا با آن همه هزینه هایی که برای تشکیل سمینارها می شود شکست خورده است

یکی از دلایلی که می توانیم اعلام کنیم که  اجرای چنین طرحی موفقیت آمیز نخواهد بود این است که اگر به بند12ماده 40قانون امورگمرکی قدیم نگاه کنیم که در قانون جدید امور گمرکی بند ((ر))ماده 122می باشد خواهیم دید که کالاهایی مشمول مقررات اغفال مشتری می گردید لذا با دستور العمل هایی مبنی بر الصاق برچسب جدانشدنی بر روی کارتن ویا کالا از مرجوع شدن کالا جلوگیری بعمل می آمد که این کار هم نه اینکه راه عملی برای جلوگیری از قاچاق کالا نبود بلکه خودشرایط  عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی را در کشورفراهم می آورد علی ایالحال نمی خواهیم از بحث مربوطه خارج شویم در اصل می خواستیم با پیش کشیدن اغفال مشتری مطرح کنیم که عملا برچسب زدن کالا امکان پذیر نبوده است فرضا اگر صاحب کالایی 20کانتینر از چنین کالایی را وارد کشور می نمود که نیاز به بر چسب جدانشدنی داشت برچسب گذاری آنها به هیچ وجه امکان پذیر نبود فکر کنید صاحب کالا با چه تعداد کارگر می توانست کالاها را به بیرون از کانتینر می کشید وآنها را پس از الصاق برچسب مجددا درکانتینر می چید هم جای سوال وهم جای ابهام دارد ابهام به این مفهوم که عملا انجام آن تحت شرایطی وجود نداشته است.وچه بسیار فراوان است دلایلی که ذکر حتی شماره سریال برخی از کالاها مثل یخچال که قرار بود در اسناد قید گردد به خوبی اجراء نخواهد شد وگاها مشکلاتی در این خصوص در هنگام برخورد با قاچاق هنگام تشکیل ورسیدگی واظهارنظر پرونده های قضایی وجود خواهد داشت

بنابراین به نظر اینجانب تشکیل جلسات متعدد کشوری واستانی مشکلی را برای عملیاتی کردن طرح شبنم مرتفع نمی کند چرا که بسیاری از کسانی که در این نشست ها شرکت می کنند ممکن است تخصص لازم برای ارزیابی طرح مربوطه را نداشته باشند

پیشنهاد عملی واجرایی بنده این است که اجرای طرح شبنم راه عملی هم خواهد داشت که چگونگی اجرای طرح با یک فراخوانی ساده از طریق احاد تحصیلکردگان ومتخصصین در قالب ارائه مقالات امکان پذیر خواهد بود لذا نیاز به این همه سمینار ها ،نشست ها وامثالهم نبوده است این طرح با کمترین هزینه وبا کمترین تلاش عملی می شد

انشاء الله فعلا برای جلوگیری از شکست طرح برای تعدادی از اقلام باید شرایط اجراءرافراهم نمود تا بعدها با یک مشارکت همگانی وتخصصی این مشکل مرتفع گردد البته در دنیای امروز راه های دیگری هم برای مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد

مطمئن باشید که یک راه حل علمی ومنطقی برای اجرای طرح شبنم وجود دارد که چگونگی اجراءآن اگرچه بسیارساده است لذاتشریح آن از حوصله اینجانب در شرایط فعلی خارج است انشاءالله در نوشتار بعدی چنانچه فرصتی ایجاد شود به چگونگی اجراء آسان طرح در7مرحله خواهم پرداخت

 

 


برچسب ها : ,
توصیه به مسئولین: - وزارت دارایی وامور اقتصادی - وزارت تجارت،صنعت ومعدن -

توصیه به مسئولین:

-         وزارت دارایی وامور اقتصادی

-          وزارت تجارت،صنعت ومعدن

-          سازمان گمرک

-          وسایر دست اندرکاران ومسئولین بازرگانی کشور

به فعالان اقتصادی کشور وهمچنین به مسئولین وزارتخانه های دارایی وامور اقتصادی ،وزارت تجارت ،صنعت ومعدن وهمچنین گمرک توصیه می کنم که برای شناسایی مزایا ومعایب سازمانهای خود به سایتهای علمی در زمینه بازرگانی ,اقتصاد ،واردات،صادرات،ترانزیت وامثالهم سر بزنند وعیوب سازمانی خویش را شناسایی کنند چرا که گروهی با مطالعات فراوان به نتایجی دسترسی می یابند که ممکن است با مشاوران متعدد مسئولین نتوانند به آن مباحث علمی ودانشی دسترسی پیدا کنند

در این سایت به مباحث جدیدی نظیرموارد ذیل برخورد می کنید که شاید با این وسعت وبا این توضیحات برای مطالعه شما تهیه آن فراهم نبوده است ،گاها به مواردی نظیر تعیین تعرفه علمی برخورد می کنید که می تواند با آشنا شدن مسئولین با چنین مباحثی که منجربه تعیین دقیق تعرفه به صورت علمی می شود سرنوشت کشوری با نگاه علمی به جای یک نگرش تعیین تعرفه سنتی تغییر کند .چنانچه به مباحث علمی در تعیین تعرفه کالاهای وارداتی به کشور (تعیین ماخذ کالاهای وارداتی)توجه نشود ممکن است اشتباهات ناخواسته مشکلاتی را برای اقتصاد کشور فراهم کند که جبران آن امکان پذیر نخواهد بود

مخصوصا در تیعیین تعرفه برای کالاهای وارداتی به کشور شایسته است بیش از هرچیزی به آن توجه شود باید گروهی بر چنین اموری که دارای تجربه ودانش لازم هستند نظارت کنند وباید کمیته تعیین کننده ماخذها افرادی با تحصیلات کلاسیک ودانشگاهی وصاحبنظر در زمینه واردات وامثالهم باشند تا سالانه درماخذ کالاهادستخوش تغییرات تعرفه ای فراوان نباشیم هر لحظه باید ماخذ کالاهای ورودی مورد ارزیابی قرار گیرد وتصمیم گیری لحظه ای نه تنها مشکلی را در ورود کالاهای ضروری واساسی به کشور حل نمی کند بلکه ممکن است شرایط ورود کالا را از نظر ارزشی وامثالهم در خریدهای جهانی با مشکل روبرو کند

مواردی به صورت نمونه در ذیل فهرست می گردد :

-          واردات مشکوک

-          راههای کلاهبرداری درواردات

-          تنزل ارزش کالای ورودی

-          تخلفات مزورانه گمرکی

-          بیش بود ارزش

-          تعرفه یک ستونی

-          تعرفه دوستونی

-          تعرفه ترکیبی

-          نرخ تعرفه علمی

-          قهرمانان علمی

-          تعرفه های بی رقیب

-          واردات بی رقیب

-          وغیره

 

 


برچسب ها : ,,
ضوابط و ويژگي‌هاي سيستم هایی که در گمرک تنظیم می گردد باید چگونه باشد-قسمت اول

ضوابط و ويژگي‌هاي سيستم هایی که در گمرک

تنظیم می گردد باید چگونه باشد

 

آیا تا کنون بهسیستم های که در ادرات خود در مبادی ورودی کشور (گمرک)که با آن سروکار داشتید با دقت نگریسته اید ،اگر به دقت به انواع سیستم های گمرکی در کشور نگاه کنیم می بینیم که گمرک ایران تا کنون به سیستمی در زمینه امور گمرکی که پاسخوی موارد ذیل باشد دست نیافته است ،به نظر می رسد که آیندگانی که  به مدیریت کلان گمرک دست می بابند راهی دشوار را پیش روی خود دارند ،همانطوری که می بینید اکثر سیستم های مکانیزه گمرک به صورت مقطه ای صرفاپاسخگوی نیاز های جاری  گمرک است وگاها هر گمرکی به فراخور حال خود یک سیستمی را برای گذر از این مرحله مکانیزه شدن طراحی می کنند ،این به این معنا نیست که بودجه لازم در اختیار قرار نگرفته است ،لذا به این نتیجه می رسیم فردی که دارای نگرش مکانیزه در خصوص سیستم های امور گمرکی  باشد تا کنون به گمرک معرفی نشده است .بعد از سالها از گذشت سیستم آسیکودا هنوز سیستم جامع آسیکودا در ایران پیاده نشده است ظاهرا با توجه به اینکه کل اسناد کالاها ی وارداتی به زبان انگلیسی است به نظر می رسد سیستم هم به همان زبان انگلیسی  ارائه شود نتیجه بهتری خواهد داد علی ایالحال هر گروهی برای نشان دادن اینکه سازمان گمرک به صورت مکانیزه هدایت می شود اقدام به ارائه انواع اظهارنظرهای کارشناسانه تبلیغاتی  درابزارهای تبلیغاتی گوناگون نموده اند .

آنچه که دارای اهمیت است این است که آیا واقعا تا کنون یک سیستم یکپارچه وواحد در زمینه امور گمرکی  آن هم در کشور بزرگی مثل ایران که بزرگترین کشور در خاور میانه می باشد  ارائه شده است .اگر سری به سازندگان نرم افزارها بزنیم می بینیم که ایران از نظر نرم افزاری در زمره کشورهای بزرگ دنیاست که می تواند بزرگترین نرم افزارهای جهان را تولید کند بنابراین حق این کشور است که گروهی که به طریقی به مسئولیت می رسند برای سر بلندی کشور بزرگ وپهناور ایران قدمی بردارند

برنامه های تنظیمی باید پاسخگوی آتی کشور باشد باید در کشور برنامه ای یکپارچه وجامع تدوین وطراحی گردد که قدرت پاسخگویی به نیازهای آتی را داشته باشد .برنامه ای تدوین شود که فقط تعدادی کارمند در اتاق اپراتور بنشینند وگمرک بزرگی مثل گمرک شهید  رجایی را هدایت کنند اکثر برنامه های تنظیمی نباید به گونه ای باشد که کاربران زیادی استفاده کند در بسیاری مواقع برنامه ای تنظیم می شود که تعداد کاربران در سیستم دستی از آنها کمتر است .سیستم طراحی می شود که از نیروی انسانی به بهترین شکل خود استفاده شود نه اینکه برای یک کار ساده ای سیستم هم طراحی شود ولی تعداد کاربران بیشتر از کاربران یک سیستم دستی باشد واین نشان می دهد که جایی از کار اشتباه وغلط طراحی شده است .اگر نگاهی به نقشه ایران بکنیم می بینیم که کشور ایران حتی از بسیاری از کشورهای اروپایی وسیع تر است واز نظر علمی وکلاسیک نیز این کشور در زمره علمی ترین کشورهای جهان است برای سازمانی که تمام امور آن جنبه جهانی دارد برنامه ای باید شایسته آن سازمان تدوین گردد تا پاسخگوی نیازهای فعلی وآتی کشور باشد

تجارت در دنیا به صورت الکترونیکی است ولی هنوز سازمانهای در گیر این کار مرحله اولیه الکترونیکی شدن را طی نکرده اند تا کی باید به این شیوه عمل کنیم وخود را از داشتن یک سیستم تجارتی الکترونیکی محروم کنیم اکثر تجار کشور به جایی رسیده اند که خیلی راحت می توانند امور تجاری خودرا سیستمی والکترونیکی پیگیری کنند آیا سازمانهای سرویس دهنده هم می توانند خود را با تجار کشور هماهنگ کنند وخدماتی در منزلت کشور بزرگ ایران ارائه نمایند

در ذیل به صورت گذرا به مواردی اشاره گردیده است که می تواند در طراحی یک سیستم جامع وکامل کمک کند که شما می توانید مواردی را که مورد نظر شماست به آن اضافه کنید وبرای این جانب ارسال نمایید تا به بخشهای مربوطه اضافه گردد

توصیه بنده این است که از سازمانهای خویش انتقاد کنید زیرا سازمانها در سایه انتقادات رشد می کنند .تا عیوب یک سازمان مطرح نشود آن سازمان به اقتدار نخواهد رسید وگرنه تعریف کردن از عملکردی که شایستگی تعریف،تمجید وتقدیر را ندارد هیچ مشکلی از مشکلات سازمان را رفع نمی کند

 

 

  • اطلاعات پايه

    1. امكان ثبت اطلاعات منابع خريد و فروشندگان كالا و خدمت و امكان طبقه‌بندي آنها به تفكيك انواع كالاها و خدمات طبق کتاب مقررات واردات وصادرات کشور وجود داشته باشد
    2. امكان ثبت اطلاعات انواع نمايندگي‌هاي فروش و خدمات پس از فروش توليدكنندگان و منابع خريد را داشته باشد
    3. امكان تعريف انواع كالاهاي مورد نياز سازمانها واربابان رجوع و ثبت اطلاعات آن شامل مشخصات فني، اندازه، نام توليدكننده، كشور سازنده، گواهينامه استانداردهاي كيفيت و نام فروشنده و امكان مشاهده مستندات تصويري كالا را داشته باشد
    4. امكان تعريف انواع خدمات مورد نياز سازمان گمرک ایران را به اربابان رجوع داشته باشد مثلا در یک سیستم همه امور انجام شود نه اینکه برای انواع امور گمرکی به انواع سیستم ها مراجعه شود
    5. امكان ثبت مشخصات شخصي و شغلي صاحبان کالا واظهارکنندگان وامثالهم را به طور کامل نه به گونه ناقص داشته باشد
    6. امكان ثبت مشخصات شخصي و شغلي کسانی که از سیستم استفاده می کنند داشته باشد
    7. امكان ثبت قوانين و مقررات مربوط به خريد شامل قانون محاسبات عمومي كشور، قانون برگزاري مناقصات، قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، آيين‌نامه معاملات دولتي، آيين‌نامه‌هاي مالي و معاملات خاص دستگاه (در صورت وجود)، مقررات صادرات و واردات، قوانين گمركي، اساسنامه هيأت رسيدگي به شكايات، آيين‌نامه اجرايي ارزيابي كيفي مناقصه‌گران، قانون حداكثر استفاده از توان فني، مهندسي، توليدي، صنعتي و اجرايي كشور و شرايط بازرگاني بين‌المللي (اينكوترمز)[1]
    8. امكان تعريف انواع خريد شامل داخلي، خارجي، داخلي قراردادي و داخلي غيرقراردادي
    9. امكان تعريف انواع روش خريد شامل استعلام، مناقصه و ترك تشريفات مناقصه
    10. امكان تعريف انواع معاملات از نظر نصاب (قيمت معامله) شامل معاملات جزيي، معاملات متوسط و معاملات عمده
    11. امكان تعريف انواع تضمين قراردادها شامل ضمانتنامه‌هاي شركت در مناقصه (وجه التزام)، انجام تعهدات، پيش‌پرداخت و حسن انجام كار
    12. امكان تعريف حساب‌هاي بانكي
    13. امكان تعريف شركت‌هاي بيمه و انواع بيمه‌نامه
    14. امكان تعريف مؤسسات و شركت‌هاي بيمه و بازرسي‌كننده كالاهاي وارداتي
    15. امكان تعريف سازمان‌هاي مسئول صدور گواهي سلامت (بهداشت)
    16. امكان تعريف مرزها و گمركات ورودي كالا به كشور
    17. امكان تعريف تعرفه‌هاي گمركي
    18. امكان تعريف انواع معاملات شامل معاملات نقدي، نسيه و مدت‌دار
    19. امكان تعريف انواع روش‌هاي واردات كالا شامل واردات با ارز حاصل از صادرات، واردات بدون انتقال ارز و قراردادهاي بيع متقابل
    20. امكان تعريف انواع اسناد خريد
    21. امكان تعريف انواع بارنامه شامل بارنامه هوايي، دريايي، ريلي، زميني، سراسري، رسيد پستي و حمل مركب فياتا[2]
    22. امكان تعريف انواع ضمانت‌نامه‌هاي ارزي و گمركي
    23. امكان تعريف انواع استانداردهاي كيفيت كالا
    24. امكان تعريف انواع ارز و نرخ آنها
    25. امكان تعريف انواع وسايل حمل كالا شامل هواپيما، كشتي، قطار، تريلي، كاميون و وانت
    26. امكان تعريف تنخواه‌گردان
    27. امكان تعريف نيازهاي دستگاه و تهيه فهرست كالاها و خدماتي كه بايد تهيه و خريداري شود در سه دسته نيازمندي‌هاي عمومي، نيازمندي‌هاي فني و تخصصي و نيازمندي‌هاي طرح‌ها يا پروژه‌هاي خاص
    28.  

برچسب ها : ,
اطلاعات فنی درزمینه قواعد مبداء

اطلاعات فنی درزمینه قواعد مبداء

تعریف

قوانین مبداء، معیارهای مورد نیاز برای تعیین منبع ملی یک محصول است. اهمیت آنها بر این واقعیت است که وظایف و محدودیت های اعمال شده در چند مورد بر منبع واردات بستگی دارد.

تنوع گسترده ای در عملکرد دولت با توجه به قوانین مبدا وجود دارد. در حالی که نیاز به تحول قابل توجهی در جهان به رسمیت شناخته شده است، برخی از دولت ها درخواست معیار تغییر تعرفه، ودیگر معیارهای درصد ی به نسبت قیمت و در عین حال معیار ساخت یا پردازش عملیات رادارند. دنیا به این نگرش گرایش دارد که بین اعضاء هماهنگی های لازم در زمینه قواعد مبداء بوجود اآید
  


آیا قوانین مبداء مورد استفاده قرار گرفته است؟

بله در حال حاضر قوانین مبداء در بسیاری از کشورها رعایت می گردد که تعدادی از مقاصد به شرح ذیل فهرست می گردد
- برای پیاده سازی اقدامات و ابزارهای سیاست تجاری به عنوان وظایف ضد دامپینگ و حفاظت از اقدامات؛

- برای تعیین محل ساخت کالاها وهمچنین محل تولید محصولات وارداتی

- اهداف  آمار تجاری؛

- برای استفاده از برچسب گذاری و علامت گذاری

- برای برنامه ریزی دولت.


مفاد خاص در گات

GATT قانون خاصی راحاکم بر تعیین کشور مبدا کالا در تجارت بین المللی می شناسد. هر طرف متعاهد برای تعیین قواعد مبداء خود حتی می تواند به حفظ قوانین مختلف از مبدا بسته به هدف از تنظیم خاص به رسمیت بشناسد. موافقتنامه عمومی اظهار می دارد که قوانین مبدا باید باقی بماند:

"... در داخل استانهای هر کشور مطابق با مفاد قوانین ومقررات قواعد مبداء واردات مشخص شود ".

ماده هشتم: 1 (ج) از موافقتنامه عمومی ..................  

دلایل کاربرد قوانین مبدا


جریان تجارت بین المللی را تسهیل می کند

 
مشکلات ناشی از قوانین از مبدا:
  

افزایش تعداد ترتیبات تجاری ترجیحی

اول، افزایش استفاده از ترتیبات تجاری ترجیحی، از جمله ترتیبات منطقه ای با قوانین مختلف قوانین مبدا؛
  


دوم، افزایش تعداد مبداء
  

افزایش استفاده از قوانین ضد دامپینگ

در نهایت، افزایش استفاده از قوانین ضد دامپینگ، و پس از آن دور زدن وظایف ضد دامپینگ از طریق استفاده از امکانات کشور سوم.

  

توافقنامه UR


تعداد افزایش یافته و اهمیت قواعد مبداء، موجب شد مذاکره کنندگان دور اروگوئه برای مقابله با این مسئله مذاکره کنند.

  

هدف توافقنامه

هم اهنگسازی

  

اصول کلی

تا قبل از اتمام سه ساله برنامه هماهنگ کار، کاربران انتظار می رود تا اطمینان حاصل شود که قوانین و مقررات منشاء شفاف هستند و سازگار می باشند،وبه شکل یکنواخت، به شیوه ای بی طرفانه و منطقی اداره می شوند، و بر اساس یک استاندارد مثبت است.

  


پوشش:

 

 تمام قوانین و شروط های غیر ترجیحی از مبدا

ماده (1) موافقتنامه، قواعد از مبداء به عنوان آن دسته از قوانین، مقررات و تعیین اداری از کاربرد عام بکار رفته در تعیین کشور مبدا کالا به جز کسانی که مربوط به اعطای ترجیحات تعرفه است. بنابراین، توافق نامه ای را پوشش می دهد، قواعد مبداء در غیر ترجیحی براساس ابزار های سیاست تجاری استفاده می شود، مانند، ضد دامپینگ و جبران وظایف، حفاظت از اقدامات، منشا مارک الزامات و هیچ گونه محدودیت تبعیض آمیز کمی و یا سهمیه های تعرفه، و همچنین مورد استفاده آمار تجارت و تدارکات دولت. است، با این حال، به شرطی که برای اهداف تعریف صنعت داخلی و یا مانند محصولات صنعت داخلی تعیین شود " توافقنامه را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

موسسات

کمیته سازمان تجارت جهانی قواعد مبدأ

توافقنامه کمیته قوانین مبدا در چارچوب سازمان تجارت جهانی، به تمام اعضای سازمان تجارت جهانی ایجاد چنین کمیته ای را تاکید می کند. تاکیدات این است که حداقل یک بار در یک سال همدیگر را اعضاء ملاقات کنند و آنرا نقد کنند:


کمیته فنیWCO

کمیته فنی قوانین مبدا تحت نظارت سازمان جهانی گمرک (که قبلا تحت نظر شورای همکاری گمرکی بوده است) ایجاد شده است. عملکرد اصلی آن عبارتند از:

 (الف) انجام کار هماهنگ

(ب) مقابله با هر مسئله ای مربوط به مشکلات فنی مربوط به قواعد مبدأ.

 این است که حداقل یک بار در سال دیدار اعضاء فراهم گردد. عضویت در کمیته باز است . تمام اعضای سازمان تجارت جهانی و دیگر اعضای WCO و دبیرخانه سازمان تجارت جهانی ممکن است به عنوان ناظر حضورداشته باشند (ماده 4:02 و ضمیمه I).

  


برچسب ها : ,
روش حمل و نقل مشترک

روش حمل و نقل مشترک - CTP

 

 

)CTP( راه ساده و مقرون به صرفه حمل و نقل کالا از طریق چندین کشور است. برای این

منظور تضمین باید در کشوری که روش حمل و نقل سرچشمه می گیردپرداخت شود

 

 

 

در حال حاضرنیزاین روش در اتحادیه اروپا و کشورهای انجمن تجارت آزاد اروپا با توجه

 به جاده ، راه آهن و ترافیک هوا مورد استفاده قرار می گیرد.


برچسب ها : ,
فن آوریRFID
  • بازدید : (372)


RFIDفن آوری

معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با الزام به استفاده از کد رهگیری در کالاهای وارداتی، مصرف کننده و فروشنده از قانونی یا قاچاق بودن کالا در سطح بازار آگاه می‌شوند.

به گزارش اقتصاد پنهان، به نقل از خبرگزاری ایسنا، ابویی معاون پیشگیری و هماهنگی سازمان‌ها و استان‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از کارهایی که ستاد با جدیت آن را دنبال می‌کند، شفاف‌سازی گردش کالا در داخل کشور است که بر این اساس طرح الزام کد رهگیری کالا را پیشنهاد داد و دولت نیز مصوب کرد.

وی افزود: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده است تا این طرح را اجرا کند و به موجب آن کالاهایی که وارد می‌شوند همه دارای کد رهگیری خواهند بود تا هم در سطح عرضه مردم تشخیص بدهند که کالا قانونی یا غیرقانونی است، هم عرضه کننده متوجه شود که کالایی که عمده می‌خرد قاچاق است یا نیست و هم کنترل را در سطح عرضه برای ماموران میسر و تسهیل می‌کند.

ابویی با بیان اینکه طرح شبنم با کد رهگیری تفاوت دارد، ادامه داد: طرح شبنم برای کالاهای داخل کشور است که با همکاری ایران کد و وزارت صنعت و معدن انجام می‌شود ولی کد رهگیری در ادامه طرح شبنم است و یک بارکد دوبعدی است که قابلیت رهگیری دارد و لذا درصدد هستیم تا کد رهگیری را به مرور پیشرفته ‌و به فناوری RFID ـ (Radio Frequency Identification) که پیشرفته تر از کد رهگیری است، مجهز کنیم.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره لایحه مبارزه با قاچاق در مجلس نیز گفت: لایحه هم اکنون در مجلس است و تلاش بر این است که اصل هشتاد و پنجی شده و در همین دوره مجلس نهایی و تصویب شود.

وی گفت: لایحه مبارزه با قاچاق جزو لوایحی است که در همین دوره مجلس به تصویب می‌رسد و با توجه به اینکه کلیات و اصل لایحه تصویب شده است، با 85 شدن آن دیگر بند بند لایحه در صحن خوانده نمی‌شود بلکه یک کمیسیون مامور بررسی و تصویب لایحه خواهد شد.

 

 


برچسب ها : ,

 

اقتدار سازمان گمرک
 
 در سایه انتقادات وپیشنهادات سازنده
 
هیچ سازمانی صرفا در سایه ذکر مزایای سازمانی به اقتدارسازمانی  نمی رسد به جای اینکه همیشه به ذکر مزایای سازمانی بپردازید برای رشد وبا لندگی سازمان گمرک لازم است از سازمانی که در آن خدمت می کنید انتقاد کنید .اگر به گمرکی مقتدر می اندیشید از همین امروز دست به کار شوید ونقاط ضعف وقدرت سازمان خود را بشمارید ومزایا ومعایب سازمان خود را به مدیران ومسئولان بالا سری خویش بدون هیچگونه ترس وواهمه ای گوشزد نمایید .هر یک از شما که به تعالی گمرک می اندیشید باید تمرین کنید که دانش کلید تعالی گمرک است ،لذا استقرار اصل شایسته سالاری در گمرک یک وظیفه همگانی است ،هرجایی که مشکلی می بینید وظیفه همگانی است که به جای مخفی نگهداشتن مشکل به راحتی آنرا باز گوکنید ،چرا که با بیان مشکلات می توانید به یک نگرش جامع برای ایجاد تغییر در گمرک کمک کنید .
اکثر نیروهای انسانی سازمانها به جای بر شمردن نواقص سازمانی صرفا به بیان مزایا ی سازمان خود می پردازند ،بدینوسیله یک سازمان به جای ترقی همیشه در گیر اموری بدیهی می شود ،همانطوری که هر دانش آموزی که وارد مدرسه ابتدایی می شود پس از مدتی خواهان ترقی بوده ودر سطوح عالی تری از جمله دوره راهنمایی ،دبیرستان ،دانشگاه وغیره می اندیشد ودیگر به اموری کوچک وبی مقدار خود را سرگرم نمی کند ،لذا به همان ترتیبی که یک انسان نیاز به رشد وترقی دارد یک سازمان نیز نیازمند بالندگی ورشد است وتا زمانی که از یک سازمان انتقاد سازنده نشود واز طرفی مورد نقد وانتقاد قرار نگیرد اقتدار سازمانی حاکم نمی شود
برای اینکه سازمان گمرک از حالت ایستایی در عرصه اقتدار عبور کند همه جریانهای علمی کشورمخصوصا دانشجویان ،دانشگاهها واساتید برجسته اقتصادی وبازرگانی کشور باید همفکری کنند تا با شمردن نواقص سازمان گمرک مشکلاتی را که در زمینه های مختلف وجود دارد تبدیل به یک فرصت کنند .به سهولت همه مشکلات که می تواند دامنگیر گمرک شود قابل تبدیل به فرصت هستند وگرنه با ثنا گویی از سازمان گمرک نه تنها هیچ مشکلی حل نخواهد شد بلکه روز به روز بر ضعف ها افزوده خواهد گردید .در وضعیت فعلی تعالی سازمانی در گرو ایده واندیشه های نوین است دیگر نمی شود گمرک ایران را به شیوه های سنتی وقدیمی هدایت کرد .هرکدام از ما ها ممکن است به گونه ای دین خویش را به سازمان وکشور خود ادا نکرده باشیم پس بیاییم به جای مخفی کردن عیوب سازمانی وثنا گویی از سازمان ،هرجا که عیبی می بینیم باز گوکنیم تا تصمیم گیرندگان نیز نسبت به رفع نقایص اقدام کنند
همه سازمانها در کشور درجریان رشد قرار گرفته اند ،رشد وترقی با خریدن چند کامپیوتر وگذاشتن آنها روی میز کارمندان،یا تهیه نرم افزارهای غیر کارآمدویا تبدیل سیستم آسیکودا وامثالهم به زبان فارسی نیست همانطوری که مطلع اید در حال حاضر نرم افزار هایی به بازار آمده اند که در عرض چندین دقیقه نرم افزارهای مختلفی را به زبان فارسی وامثالهم بر می گردانند .دانش به اندازه ای رشد نموده است که درگیرنمودن امور بزرگ به چیزهای کوچک کاری بی نتیجه خواهد بود .اگر قرار است کسی را برای تصدی اموری در نظر بگیرند رزومه ای از شایستگی هایی را که دارد با رعایت شایسته سالاری وانصاف وعدالت وهمچنین رعایت سلسله مراتب اداری برای اطلاع عموم  در روزنامه های کثیر الانتشار اعلام نمایند .هرکسی که شایستگی خدمتگذاری دارد برای مناصب گمرک درنظرگرفته شود
بنا بر این هرکسی که در نظام شایسته سالاری شایستگی خدمت گذاری  دارد باید مورد تقدیر قرار گیرد وگرنه با مخفی نگهداشتن نیروهای ارزشی وکارآمد رشد وبالندگی جایگاه خود را در سازمان گمرک پیدا نخواهد کرد ،به جای دافعه باید از نیروی جاذبه در به خدمت گیری توانمندترین کارمندان بهره برداری نمود،کاش به جای مخفی کردن شایسته ترین ها شجاع ترین ودانا ترین واندیشمند ترین کارمندان گمرک مورد تقدیر قرار می گرفتند.
هرکسی که دارای ایده وانیشه ای نواست می تواند با تماس با مدیریت مرکز اطلاعات فنی امور گمرکی نسبت به ارائه نظرات وپیشنهدات اقدام نماید تا ایده های آنها به نام آنها مورد استفاده عموم قرار گیرد،در این سایت شرایطی بوجود آمده است تا نیروهای متخصص وتوانای گمرک خود را درنظام شایسته سالاری معرفی نمایند که با این کار یک بانک اطلاعاتی جامع از متخصصان واندیشمندان امور گمرکی گرد آوری می گردد که در مواقع لزوم می تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد وبا آدرس هایی  که از آنها ذکر می گردد عموم می توانند برای رفع مشکلات کلاسیک ،دانشگاهی وامثالهم به آنها مراجعه نمایند
تو خود حدیث مفصل خوان زین مجمل
اندکی را با تو گفتم راز دل ترسیدم       که دل آزرده شوی ورنه سخن بسیار است
  

انواع نمونه ها-ب- نمونه های تجاری-نمونه های بی بهای تجاری-ج- نمونه های فاقد ارزش تجاری
  • بازدید : (309)
انواع نمونه ها
الف – نمونه های بی بهای تجاری
ب- نمونه های تجاری
ج- نمونه های فاقد ارزش تجاری
نمونه های بی بهای تجاری
-          فاقد ارزش ذاتی
-          به صورت ورودقطعی ترخیص می شوند
-          دارای ارزشی حداکثر5دلار
-        ماهیتا از پرداخت حقوق ورودی وعوارض معافند
ب- نمونه های تجاری
-        samples alcommercic

برچسب ها : ,,,,
کارنه تیر
  • بازدید : (346)

 

کارنه تیر
-          tir carnet
-          به حمل ونقل بین المللی کالا از طریق جاده گفته می شود
-          یک قرارداد گمرکی است
-          یعنی ترانزیت کالا از یک گمرکخانه کشوربه مقصد یک گمرکخانه در کشوردیگر که گمرک مقصد نامیده می شود
-          بوسیله اتحادیه بین المللی حمل ونقل (iru )تدوین شده است
-          به کنوانسیون 1997 معروف است
-          آخرین اصلاحات آن در 2003و2007انجام شده است
-          ادله مقررات آن در کشورها متفاوت است
-          دارای مهمترین مقررات بین المللی در سیستم ترانزیتی جاده ای می باشد
-          گمرک ایران عضو این کنوانسیون است
-          وسایط نقلیه در این سیستم شامل 1- جاده ای(الف –هرنوع وسیله حمل ب-هرنوع واگن کوچک)2- وسیله نقلیه ترکیبی(الف-وسایط نقلیه ای که به یکدیگر متصل می شوند ب- وسایل نقلیه ای که در جاده ها سفر می کنند
ج- به صورت یک محموعه واحد سفر می کنند
-          road by transportation intrnational

برچسب ها : ,
دفترچه A.T.A
  • بازدید : (355)

 

دفترچه  A.T.A
-            carnet A.T.A
-          سندی گمرکی که به موجب کنوانسیون آ- ت آ صادر می شود
-          حاوی یک تضمین بین المللی معتبر در سطوح بین المللی است
-          به جای اسناد گمرکی به عنوان تضمین حقوق وعوارض  ورودی برای ورود موقت کالا ها قرار می گیرد
-          از این سند برای کنترل صدورموقت وورو.د موقت مجدد کالا پذیرفته می شود ولی در این حالت به عنوان تضمین بین المللی بکار نمی رود
-          برای ترانزیت کالاهای ورود موقت نیز مورد استفاده قرار می گیرد
-          در این سیستم به جای حقوق وعوارض از اصطلاح حقوق ورودی استفاده می شود

برچسب ها : ,,,
دفترچه A.T.A
  • بازدید : (400)

 

دفترچه  A.T.A
-            carnet A.T.A
-          سندی گمرکی که به موجب کنوانسیون آ- ت آ صادر می شود
-          حاوی یک تضمین بین المللی معتبر در سطوح بین المللی است
-          به جای اسناد گمرکی به عنوان تضمین حقوق وعوارض  ورودی برای ورود موقت کالا ها قرار می گیرد
-          از این سند برای کنترل صدورموقت وورو.د موقت مجدد کالا پذیرفته می شود ولی در این حالت به عنوان تضمین بین المللی بکار نمی رود
-          برای ترانزیت کالاهای ورود موقت نیز مورد استفاده قرار می گیرد
-          در این سیستم به جای حقوق وعوارض از اصطلاح حقوق ورودی استفاده می شود
 

برچسب ها : ,,,
دفترچه A.T.A
  • بازدید : (398)

 

دفترچه  A.T.A
-            carnet A.T.A
-          سندی گمرکی که به موجب کنوانسیون آ- ت آ صادر می شود
-          حاوی یک تضمین بین المللی معتبر در سطوح بین المللی است
-          به جای اسناد گمرکی به عنوان تضمین حقوق وعوارض  ورودی برای ورود موقت کالا ها قرار می گیرد
-          از این سند برای کنترل صدورموقت وورو.د موقت مجدد کالا پذیرفته می شود ولی در این حالت به عنوان تضمین بین المللی بکار نمی رود
-          برای ترانزیت کالاهای ورود موقت نیز مورد استفاده قرار می گیرد
-          در این سیستم به جای حقوق وعوارض از اصطلاح حقوق ورودی استفاده می شود
 

برچسب ها : ,,,
سیستم تیر

 

سیستم تیر
  اهداف اولیه سیستم تیر 
-          ایجادتسهیلات گمرکی
-          تسریع وتسهیل مبادلات
-          پرهیز ازبازرسی های تکراری
-          اجتناب از اسناد ملی برای معرفی وعملیات ترانزیت
-          رفع مشکلات اخذ تعهد وتضمینات گمرکی
 
اسناد مورد نیاز گمرک در سیستم تیر
-          دفترچه کارنه تیر
-          عدلبندی
-          کاتالوگ
-          سایراسنادشناسایی کالا
 
مراحل کارنه تیر
مرحله اول
-          صدورکارنه تیر
-          گواهی قبولی
-          پلمپ گمرکی
-          کنترل وله
مرحله دوم
-          حرکت محموله
-          کندن وله سبز
-          درج در سوش
-          ارسال به گمرک مبداء
مرحله سوم
-          تایید
-          مقابله دووله
-          خروج وتکمیل عملیات
مرحله چهارم
-          اقدام(درصورت مغایرت ازطریق اتاق)
-          صدورمطالبه نامه
-          انواع گمرکات کارنه تیر
-          مبداءکارنه تیر
-          مقصد کارنه تیر
-          گمرکات عبوری کارنه تیر
-          گمرکات مبداء ومقصد کارنه تیر
-          گمرکات مبداء ومقصد وگمرک عبوری کارنه تیر

برچسب ها : ,
دفترچه تریپتیک - مندرجات وله ورودی دفترچه تریپتیک
  • بازدید : (467)

 

 
دفترچه تریپتیک
-          کلیه مندرجات این سند چاپی است
-          به زبان کشور محل ورود وسیله نقلیه تنظیم می گردد
-          ابعاد دفترچه 29*13
-          به زبان دیگری نیز قابل تنظیم است
-          دارای سند ورودی است
-          دارای سندخروجی است
-          دارای قسمتی است که به ذینفع تحویل می شود
-          سند ورودی را وله ورودی می گویند
-          وله ورودی قابلیت جداشدن ازدفترچه را دارد
-          وله ورودی در گمرک ورودی نگهداری می شود
-          وله ورودی دارای شماره تریپتیک است
مندرجات وله ورودی دفترچه تریپتیک
-          تاریخ اعتبار
-          نام کانون صادرکننده
-          نام دارنده دفترچه
-          نوع وسیله نقلیه
-          شماره ومشخصات ثبت وسیله نقلیه
-          شماره شاسی
-          شماره موتور
-          حجم موتور
-          تعداد سیلندر
-          رنگ ونوع اتاق
-          بدنه وتودوزی
-          ظرفیت
-          لاستیک های یدک
-          وزن خالص اتومبیل
-          ارزش اتومبیل
-          تاریخ ورود
-          گمرک محل ورود
-          شماره ثبت دفترمرزورودی
-          محل مهر وامضاء مقامات گمرکی محل ورود
-          محل روادید عبور
 
 
 

برچسب ها : ,,
سند خروجی تریپتیک

 

سند خروجی تریپتیک
-          دارای وله خروجی است
-          این سندپرفراژ می شود
-          وله خروجی در موقع خروج وسیله نقلیله ازدفترچه جدا می شود
-          سندخروجی باید به گمرک محل خروج وسیله وکشوری که قبلا به قلمرو آن وارد شده تحویل گردد
-          مندرجات :
شماره تریپتیک
نام کشوری که درآن دفترچه عبوردارد
تاریخ انقضای اعتبار
نام موسسه وکانون صادرکننده
مشخصات وسیله حمل
محل ثبت اطلاعات
نام گمرک ورودی
شماره ثبت دفاتر مرزورود
محل مهرو امضاء گمرک ورودی
محل مهروامضاء مامورگمرک
تاریخ خروج قطعی
نام ومشخصات گمرک محل خروج
 

برچسب ها : ,
دفترچه دیپتیک

 

دفترچه دیپتیک
-          به زبان دوکشورطرف معامله تنظیم می گردد
-          دارای یک سوش است
-          دارای یک پروانه جداشدنی است
-          دارای یک سند وله است
-          دارای گواهی موسسه صادرکننده دفترچه می باشد
-          جایگزین سندگمرکی ورود موقت است
-          جایگزین روادید هنگام عبور است
-          ازطرف موسسه مجاز کشورهایی که وسیله نقلیه درآنجا ثبت شده است صادرمی گردد
-          سوش از طرف صادرکننده نگهداری می شود
-          پروانه به شیشه جلو وسیله نقلیه چسبانیده می شود
-          سند باید به دارنده دفترچه تسلیم می شود
-          ابعاد دفترچه 24.5سانتی متراست
-           

برچسب ها : ,

اینکوترمز چیست؟
دلایل نیاز به درک اینکوترمز؟
برای چه اینکوترمز استفاده می شود؟
چرا اینکوترمز ® 2000 تجدید نظر شده؟
چگونه اینکوترمز ® 2010 از اینکوترمز متفاوت ® 2000؟
آیا  می توان هنوز هم از اینکوترمز ® 2000 استفاده کرد؟
از کجا می توان یک نسخه از اینکوترمز جدید  بدست آورد ( 2010؟
از کجا می توان اطلاعات بیشتری در مورد اینکوترمز جدید کسب کرد؟

 

اینکوترمز جدید ® 2010 ژانویه 1 ، 2011
 
. اینکوترمز -- که مخفف اصطلاحات بین المللی بازرگانی است عبارت است از مجموعه ای از شرایط فروش که توسط اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) منتشر شده و به طور گسترده ای در معاملات تجاری استفاده می شود. علاوه بر ارائه مجموعه ای از قوانین برای تفسیر اصطلاحات تجاری که معمولا استفاده می شود ، اینکوترمز ® 2010 برای انجام موارد زیر است :
(الف) به طور قابل توجهی در گروه D به اصلاح ذکر شده در اینکوترمز ® 2000 ،
(ب) کاهش اینکوترمز از چهار گروه به دو گروه ( اجازه می دهد کارشناسان تجارت برای انتخاب مناسب ترین قاعده مربوط به نحوه حمل و نقل و
(ج) کاهش تعداد مطلق از اینکوترمز از 13 تا 11.
علاوه بر این ، اینکوترمز ® 2010 به کاربران در انتخاب مناسب ترین روش برای هر معامله کمک می کند وپیشنهادات صحیحی ارائه می دهد. شرایط تجدید نظر نیز قوانین مربوط به استفاده از روش های الکترونیکی ، اطلاعات مربوط به جزئیات گواهی عدم سوء پیشینه برای محموله های مربوط به امنیت و مشاوره راارائه می دهند

ليست صفحات
تعداد صفحات : 2
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد